Jump to content

Samenwerking

thorgan lesar
 Share

Recommended Posts

2 minutes ago, thorgan lesar said:

@1000dB, waar weet je het meest over of heb je een paar ideetjes ?

Dit is trouwens het topic waar we in het Nederlands ( ;) ) kunnen brainstormen 

Ik volg vooral de PL en enkele andere competities (ploegen met Belgen), Belgische clubs in Europa en de Rode Duivels.

Doorheen de jaren is mijn interesse voor de Pro League verzwakt. Belgische clubs tonen te weinig vertrouwen in Belgische/lokale talenten en voor de betere buitenlandse spelers kan ik in de buitenlandse competities terecht (ook voor de Belgische talenten trouwens). OHL is in mijn buurt maar geen grote liefde (als ik in Leuven was geboren dan had het anders geweest maar in VL-Brabant is er qua slechte ploegen genoeg keuze). Nu OHL is overgenomen interesseert die club me nog minder. Rond het Leuvense en elders in Brabant is er wel veel warmte voor Anderlecht. Altijd zo geweest.

Je bent goed bezig en 1 thread met al het beste van Belgisch voetbal komt goed van pas. Sowieso zal er op dit forum meer aandacht gaan naar spelers die interessant zijn in game, incl. buitenlanders die in Belgie spelen. Maar ik zou zeggen anything related to Belgian football goes zonder dat het specifiek voor de game bedoeld is.

34 minutes ago, 1000dB said:

Ik volg vooral de PL en enkele andere competities (ploegen met Belgen), Belgische clubs in Europa en de Rode Duivels.

Doorheen de jaren is mijn interesse voor de Pro League verzwakt. Belgische clubs tonen te weinig vertrouwen in Belgische/lokale talenten en voor de betere buitenlandse spelers kan ik in de buitenlandse competities terecht (ook voor de Belgische talenten trouwens). OHL is in mijn buurt maar geen grote liefde (als ik in Leuven was geboren dan had het anders geweest maar in VL-Brabant is er qua slechte ploegen genoeg keuze). Nu OHL is overgenomen interesseert die club me nog minder. Rond het Leuvense en elders in Brabant is er wel veel warmte voor Anderlecht. Altijd zo geweest.

Je bent goed bezig en 1 thread met al het beste van Belgisch voetbal komt goed van pas. Sowieso zal er op dit forum meer aandacht gaan naar spelers die interessant zijn in game, incl. buitenlanders die in Belgie spelen. Maar ik zou zeggen anything related to Belgian football goes zonder dat het specifiek voor de game bedoeld is.

De mijne is net versterkt, omdat er hier zo veel potentieel rond loopt en dat dit een interessant project is. De competitie moet samen groeien met de Rode Duivels. Er zijn nu reglementen op aan het komen zoals de homegrown-player wordt verstrengd, hoeveelheid Belgen wordt verstrengd, B-ploegen in 1B en Amateurklassen en nog een paar. Maar momenteel is het weer even stil daar omtrent. OHL zou ik best meer beginnen volgen, want ze hebben redelijk wat geld en gaan visie toch wel op de Belgische markt houden. Je hebt inderdaad gelijk dat de Belgische talenten te weinig kans krijgen, wat eigenlijk bijna overal zo is. De enige ploegen die wel beter doen zijn KRC Genk, STVV, Lokeren OV en op termijn ook KAA Gent, waar ze druk bezig zijn met het verbeteren van de jeugdopleiding. Met Burssens, Czekanowicz, De Smet, Raskin, Walen, Rodriguez en Verstraete hebben we nu 7 talenten lopen in onze kern. Dat is al erg veel tov 2 jaar geleden.

Als je ideetjes hebt, altijd welkom ! Morgen (of eigenlijk vandaag al :) ) ga ik het systeem van de JPL uitleggen en het uithangsbord van de laatste jaren naar voor brengen (dan heb ik het over de spelers die de JPL heeft afgeleverd zoals Bacca, Ndidi, Milinkovic-Savic, Koulibaly, Kouyaté, Wanyama, Biglia, Carvalho..). Ik moet eerst zoveel mogelijk info geven zodra ik overga naar de wedstrijden. Ik probeer zoveel mogelijk interessante dingen te bedenken. Ik probeer ook nog iets te bedenken om spelers als Odoi, G.Gillet, Vadis Odjidja en andere aandacht te geven in dat topic. Jij een idee wat je zou doen met die spelers in het topic ?

Natuurlijk tijdens het seizoen ga ik de resultaten weergeven met steeds de stand, topschutterstand en meeste assists erbij. Ik ben nog aan het twijfelen als ik de opstellingen erbij ga zetten, zodat de mensen weten wie er goed bezig is en interessant is om te kopen. Als het goed is, zou ik daar uw hulp nodig hebben, want ik ga dat niet elk weekend kunnen doen.

Mijn doel met die ene thread is, zelfs buiten Soccer Manager aandacht te krijgen. Ik wist niet dat dat mogelijk is, maar ik heb gemerkt, dat mijn recentste topic google heeft gehaald en dat heeft de bezoekersaantal alleen maar verhoogd.

Geen idee of dit forum een groot bereik heeft en de Pro League heeft bovendien een imagoprobleem in het buitenland (big 5 competities worstelen hier zelfs mee behalve de PL). Naast Soccer Manager zijn er ook engelstalige fora, zoals bigsoccer of kasiesa, maar daar zijn ook heel weinig BE fans actief. Voor kortere, snellere interactie gebruik ik andere platforms, reddit (r/soccer), /sp/, comments in blogs en social media. Fora zijn voor mij de plaats waar ik geneigd ben een essay post te schrijven (voor mij heeft het geen belang hoeveel mensen het lezen maar eerder schrijf ik mijn posts graag en kom ik iets meer te weten van anderen die op de hoogte zijn van zaken die me interesseren; daarnaast recycle ik mijn posts op andere platforms). Echter als je wenst dat je posts veel gelezen worden Keep It Short, less is more. In elk geval doe wat je graag doet en negeer mijn gezever als je het oneens bent.

Voor opstellingen kan je verwijzen naar http://nl.soccerway.com/national/belgium/pro-league/20172018/regular-season/r41608/ Heb'm in het Nederlands maar je kan ook naar Engels switchen. Het is een handige site waar veel info terug te vinden is (wellicht ken je de site al). Maak je posts niet te lang want het wordt vlug werk ipv plezier en velen houden van overzichtelijke bite-size info.

Een top 5, 10 ofzo van de beste spelers kan gesmaakt worden. Topschutters en assists kan iedereen terugvinden (natuurlijk handig om het in 1 plaats te hebben, soccerway heeft 't ook BTW) en bijvoorbeeld verdedigers vallen uit de boot. Ik volg de Pro League met mondjesmaat dus heb ik zelden een opinie over de spelers omdat ik ze te weinig of niet aan het werk heb gezien. Het komt vaker voor dat ik eerst over een talent lees en als ik tijd heb eens ga kijken.

"uithangsbord van de laatste jaren" - je kan 't linken aan de clubs zoals Beerschot, Beveren (Yaya Toure en het leeuwendeel van de Ivoriaanse gouden generatie), Genk, Standard, Anderlecht, etc. Clubs met een bijzonder/lovenswaardig/sterk verhaal. Bv. Wanyama + Beerschot. Ik kan veel bewondering opbrengen voor Beerschot. Voordat ze gedumpt werden door Ajax produceerde ze in hele korte tijd veel toptalenten: Nainggolan, Dembele, Alderweireld, Vertonghen, et al. (Spurs volledige spine, best defence in the PL). Ik durf wedden dat ze allemaal door Hassaert werden ontdekt (de Belgische topscout die naar Ajax werd gehaald en ik denk nu zelfs nog voor Anderlecht werkt). Toen hij bij Ajax binnenkwam wou hij zelfs Hazard en ik denk ook Lukaku halen maar Ajax luisterde niet. Dom. Lukaku zou al op zijn 16e er 2 binnenknallen tegen Ajax in de EL. Sinds Sneijder heeft geen enkele Ajax speler, die voor zijn 16e verjaardag in academie was, potten gebroken in de grote competities. Elke bekende speler kwam na zijn 16e van een andere academie. Beerschot heeft er veel geleverd en de spelers die Ajax naar Beerschot stuurde bleken slechter te zijn dan degene die niet door Ajax werden weggehaald bij Beerschot. Ik ben blij dat Beerschot 4x in de laatste 4 jaren kampioen werd. Nog 1x kampioen en ze zijn helemaal terug. Er lopen veel talenten in achtertuin rond en die kan het Belgische voetbal goed gebruiken. TBH dit is meer een blog-post en omdat ik het niet van nabij gevolgd heb komt al mijn info van wat in de pers verschenen is en van quotes.

"spelers als Odoi, G.Gillet, Vadis Odjidja en andere" - om ze in de verf te zetten kan je ze linken met de rode duivels, lesser devils, maar zeker niet onverdienstelijk. De duivels hebben de grootste bekendheid en anders kan je er een belgen in het buitenland verhaal van maken.

Ik ben niet volledig overtuigd door de plannen van de Pro League betreffende lokale talentontwikkeling. Clubs doen wat ze willen, zoals altijd, het niveau kan IMAO veel hoger, voor een beloftevolle toekomst wens ik een meer doeltreffende en coherente aanpak zoals in Spanje/Duitsland het geval is, invloed van wetenschap (samenwerking met universiteiten/topsport centres of excellence), etc. De bond is niet meer dan een schoothondje van de clubs die enkel eigenbelang vooropstellen (de vernieuwing en professionalisering van de KBVB is beperkt gebleven en de clubs regeren met ijzeren hand/volledige zelfregulering). Martinez laat zich ook teveel gebruiken als spreekbuis en dat Witsel zoveel minuten krijgt is eigenaardig met Nainggolan en Dembele op de bank (gezien China meer en meer voet aan wal krijgt in de Belgische voetbalwereld is het niet zo eigenaardig TBH). De clubs kunnen via de Belgische wetgeving, i.e. de makkelijkste werkvergunningen in Europa, veel buitenlanders aantrekken en doorverkopen (ook de reden waarom OHL door Britse journos werd betrokken in het Allardyce schandaal). Lokale spelers hebben minder waarde omdat je er toch zoveel van hebt (en het moet de moeite lonen om je eigen land te verlaten en naar het buitenland te trekken; ze zijn bereid om met minder genoegen te nemen). De meest beloftevolle Belgen zijn sowieso moeilijk te houden en buitenlanders zien Belgie als een tussenstop (vooral als ze van buiten Europa komen). Belgische clubs hebben een lucratieve niche in de doorverkoopcarrousel van middelmatige buitenlandse spelers. Ik heb enkele goede initiatieven en manifesten gelezen van mensen die bekommerd zijn met het Belgische voetbal, zelfs vertegenwoordigers in de EU waar regels met impact geschreven kunnen worden, maar daar is nog niet veel van in huis gekomen. Zolang het doorversluizen van legionnaires makkelijk geld opbrengt gaan Belgische clubs daarop inzetten. Komen er meer scouts (van alsmaar rijkere clubs) dan gaan ze er meer op focussen en lokt het steeds meer legionnaires. Ik verwacht een neergang in de toekomst en ik ben niet meteen de meest cynische fan. Ik hoop dat we met de huidige spelers en die in de nabije toekomst opkomen een prijs kunnen pakken op een WK/EK/Nations League, of minstens eens een heel sterk toernooi spelen, maar na Qatar2022 vermoed ik dat we minder kwaliteit zullen hebben en dat onze kansen een pak kleiner worden.

@thorgan lesar

7 hours ago, 1000dB said:

Geen idee of dit forum een groot bereik heeft en de Pro League heeft bovendien een imagoprobleem in het buitenland (big 5 competities worstelen hier zelfs mee behalve de PL). Naast Soccer Manager zijn er ook engelstalige fora, zoals bigsoccer of kasiesa, maar daar zijn ook heel weinig BE fans actief. Voor kortere, snellere interactie gebruik ik andere platforms, reddit (r/soccer), /sp/, comments in blogs en social media. Fora zijn voor mij de plaats waar ik geneigd ben een essay post te schrijven (voor mij heeft het geen belang hoeveel mensen het lezen maar eerder schrijf ik mijn posts graag en kom ik iets meer te weten van anderen die op de hoogte zijn van zaken die me interesseren; daarnaast recycle ik mijn posts op andere platforms). Echter als je wenst dat je posts veel gelezen worden Keep It Short, less is more. In elk geval doe wat je graag doet en negeer mijn gezever als je het oneens bent.

Voor opstellingen kan je verwijzen naar http://nl.soccerway.com/national/belgium/pro-league/20172018/regular-season/r41608/ Heb'm in het Nederlands maar je kan ook naar Engels switchen. Het is een handige site waar veel info terug te vinden is (wellicht ken je de site al). Maak je posts niet te lang want het wordt vlug werk ipv plezier en velen houden van overzichtelijke bite-size info.

Een top 5, 10 ofzo van de beste spelers kan gesmaakt worden. Topschutters en assists kan iedereen terugvinden (natuurlijk handig om het in 1 plaats te hebben, soccerway heeft 't ook BTW) en bijvoorbeeld verdedigers vallen uit de boot. Ik volg de Pro League met mondjesmaat dus heb ik zelden een opinie over de spelers omdat ik ze te weinig of niet aan het werk heb gezien. Het komt vaker voor dat ik eerst over een talent lees en als ik tijd heb eens ga kijken.

"uithangsbord van de laatste jaren" - je kan 't linken aan de clubs zoals Beerschot, Beveren (Yaya Toure en het leeuwendeel van de Ivoriaanse gouden generatie), Genk, Standard, Anderlecht, etc. Clubs met een bijzonder/lovenswaardig/sterk verhaal. Bv. Wanyama + Beerschot. Ik kan veel bewondering opbrengen voor Beerschot. Voordat ze gedumpt werden door Ajax produceerde ze in hele korte tijd veel toptalenten: Nainggolan, Dembele, Alderweireld, Vertonghen, et al. (Spurs volledige spine, best defence in the PL). Ik durf wedden dat ze allemaal door Hassaert werden ontdekt (de Belgische topscout die naar Ajax werd gehaald en ik denk nu zelfs nog voor Anderlecht werkt). Toen hij bij Ajax binnenkwam wou hij zelfs Hazard en ik denk ook Lukaku halen maar Ajax luisterde niet. Dom. Lukaku zou al op zijn 16e er 2 binnenknallen tegen Ajax in de EL. Sinds Sneijder heeft geen enkele Ajax speler, die voor zijn 16e verjaardag in academie was, potten gebroken in de grote competities. Elke bekende speler kwam na zijn 16e van een andere academie. Beerschot heeft er veel geleverd en de spelers die Ajax naar Beerschot stuurde bleken slechter te zijn dan degene die niet door Ajax werden weggehaald bij Beerschot. Ik ben blij dat Beerschot 4x in de laatste 4 jaren kampioen werd. Nog 1x kampioen en ze zijn helemaal terug. Er lopen veel talenten in achtertuin rond en die kan het Belgische voetbal goed gebruiken. TBH dit is meer een blog-post en omdat ik het niet van nabij gevolgd heb komt al mijn info van wat in de pers verschenen is en van quotes.

"spelers als Odoi, G.Gillet, Vadis Odjidja en andere" - om ze in de verf te zetten kan je ze linken met de rode duivels, lesser devils, maar zeker niet onverdienstelijk. De duivels hebben de grootste bekendheid en anders kan je er een belgen in het buitenland verhaal van maken.

Ik ben niet volledig overtuigd door de plannen van de Pro League betreffende lokale talentontwikkeling. Clubs doen wat ze willen, zoals altijd, het niveau kan IMAO veel hoger, voor een beloftevolle toekomst wens ik een meer doeltreffende en coherente aanpak zoals in Spanje/Duitsland het geval is, invloed van wetenschap (samenwerking met universiteiten/topsport centres of excellence), etc. De bond is niet meer dan een schoothondje van de clubs die enkel eigenbelang vooropstellen (de vernieuwing en professionalisering van de KBVB is beperkt gebleven en de clubs regeren met ijzeren hand/volledige zelfregulering). Martinez laat zich ook teveel gebruiken als spreekbuis en dat Witsel zoveel minuten krijgt is eigenaardig met Nainggolan en Dembele op de bank (gezien China meer en meer voet aan wal krijgt in de Belgische voetbalwereld is het niet zo eigenaardig TBH). De clubs kunnen via de Belgische wetgeving, i.e. de makkelijkste werkvergunningen in Europa, veel buitenlanders aantrekken en doorverkopen (ook de reden waarom OHL door Britse journos werd betrokken in het Allardyce schandaal). Lokale spelers hebben minder waarde omdat je er toch zoveel van hebt (en het moet de moeite lonen om je eigen land te verlaten en naar het buitenland te trekken; ze zijn bereid om met minder genoegen te nemen). De meest beloftevolle Belgen zijn sowieso moeilijk te houden en buitenlanders zien Belgie als een tussenstop (vooral als ze van buiten Europa komen). Belgische clubs hebben een lucratieve niche in de doorverkoopcarrousel van middelmatige buitenlandse spelers. Ik heb enkele goede initiatieven en manifesten gelezen van mensen die bekommerd zijn met het Belgische voetbal, zelfs vertegenwoordigers in de EU waar regels met impact geschreven kunnen worden, maar daar is nog niet veel van in huis gekomen. Zolang het doorversluizen van legionnaires makkelijk geld opbrengt gaan Belgische clubs daarop inzetten. Komen er meer scouts (van alsmaar rijkere clubs) dan gaan ze er meer op focussen en lokt het steeds meer legionnaires. Ik verwacht een neergang in de toekomst en ik ben niet meteen de meest cynische fan. Ik hoop dat we met de huidige spelers en die in de nabije toekomst opkomen een prijs kunnen pakken op een WK/EK/Nations League, of minstens eens een heel sterk toernooi spelen, maar na Qatar2022 vermoed ik dat we minder kwaliteit zullen hebben en dat onze kansen een pak kleiner worden.

@thorgan lesar

Mijn doel is natuurlijk niet om groot bereik te hebben, maar het zou een extra zijn. Dat is het enige. Wat ik wil is een goede topic onderhouden, meer niet.

Ik ben zelf actief in Soccerway, dus het zou erg zijn als ik het niet ken. Ze kunnen dat inderdaad ook op Soccerway vinden, maar mijn doel is om ze van alle info op de hoogte te houden. Een top 5, 10 op dit moment nu ? Dat vind ik nu net niet makkelijk, omdat er een nieuw seizoen zal starten en momenteel weten we nog niet echt wie de volgende toppers gaan worden. Gaat dat Idrissa Doumbia zijn (bijna van Waregem, huur) of Riley McGree (bijna van Club Brugge) of ... ? Hoe zie jij dat dan om nu al een soort top 5,10 te geven ?

Ik weet dat jij sterk bent in verhalen (wat je hier weer bewijst over Beerschot), dat is ook 1 van de redenen waarom ik vroeg naar een samenwerking voor in het topic "The Belgian Competititon & National Team". Zou jij dat zien zitten om dat te doen ? Ik ben daar ook goed op de hoogte van, maar zo te zien, ben jij nog meer op de hoogte dan mij. Dat zou dat topic uniek kunnen maken.

Over uw laatste artikel ga ik momenteel niet op ingaan (later), maar wat ik wel kan zeggen, is een goed idee. Ik zou de minimumlonen voor EU-spelers (wat nu € 18 800 is) en voor niet EU-spelers (wat nu € 75 000 is) verhogen, dan gaan ze meer moeten denken en stilstaan bij elke aankoop en zullen ze normaal meer moeten grijpen naar de Belgische markt en zodus ook eigen jeugdopleiding. Ze zijn niet slecht bezig, hoor. Maar het kan en moet zoveel beter. In mijn ogen zijn we nu al beter als landen als Nederland, Oekraïne (Shakthar zal hier elk jaar wel kampioen worden) en nog enkele in die buurt van kwaliteit. Dat toont het enorme potentieel en project in België. Ze willen er aan werken, maar het probleem is vooral dat het zijn tijd neemt.

"Een top 5, 10 op dit moment nu?" - Ik bedoelde eens het seizoen gestart was en er top performers zijn (samen met de topschutters/assist leaders stand). Na elke speeldag een top 3 of 5 van spelers die het best presteerden/in de kijker liepen (of minder regelmatig, bv. tweeweekelijks, maandelijks). Daarnaast een top 10 van de beste spelers zover in het seizoen (soort van algemeen klassement gebaseerd op jouw persoonlijke appreciatie). Toegegeven, op dit moment zijn er nog geen best performers/topschutters/assist leaders maar je hebt al reeds players to watch in de schijnwerpers gezet per club. Samenvattend voor de hele liga kan je bijvoorbeeld de top 10 players/young talents to watch this season posten. Gezien je het competitie-format wil uitleggen kan je 't in dezelfde post doen (met de vermelding dat je regelmatig updates geeft van wie de beste spelers/jonge talenten zijn). Jonge talenten trekken de meeste aandacht op dit forum dus je kan daar het accent op leggen maar no worries als je gewoon de beste spelers overall belicht. De "class of year X" posts vind ik ook interessant (spijtig dat er minder beweging in zit, nieuwkomers, milestones, stijgers/dalers).

Een ander idee, zoals altijd no worries als je 't oneens bent: het forum is grotendeels stervende en de overlevers zijn samengeklit in de ratings threads (meest interessant in-game). Wellicht vinden meer posters de weg naar een Best of Belgian Football thread als je het in dat subforum publiceert. Bijvoorbeeld Sir Rahuls ratings thread trekt veel traffic. Hij past ook zijn OP aan als er veranderingen zijn (je kan in OP linken naar andere posts). Als je een post op de zoveelste pagina aanpast, bv. spelers toevoegen aan Belgians abroad, dan ga ik het enkel merken als je een link ernaar plaatst. Je kan OP gebruiken voor de belangrijkste info + als index naar posts die voortdurend updates krijgen.

Ik zal sowieso contributies leveren maar het is leuker als er wat leven/interactie in de thread is (ipv een "propaganda" thread). Hoog/laag peil maakt me niet uit zolang er maar discussie is (wellicht beter om op hoog peil + vriendelijke discussie te mikken). Het moet wel geen taak worden maar iets dat je graag doet. Sh1tposting krijg je ook vaak mee te maken. Ik ben er niet vies van en kan er best mee lachen maar het moet niet meteen een groot aandeel krijgen (plus sh1tposting is meer voor threads die een kort leven hebben/andere platforms).

Minimumlonen zouden in principe voor een ideale mix moeten zorgen van hoofdzakelijk Belgische spelers aangevuld met buitenlandse talenten die echt iets toevoegen. Kijk naar de spelers die starten voor Belgische clubs en dat is niet het geval, verre van (vergelijk met het buitenland en we doen het ronduit slecht; transfermarkt geeft ook aan dat we veel legionnaires hebben in het totaal aantal Pro League spelers). Ik betwijfel of de clubs ooit ver genoeg willen gaan dat je resultaten ziet op het veld, bv. Gent, Genk, Standard, Brugge, Anderlecht, etc. met minstens 6 Belgen die gegarandeerde starters zijn. Dat is nog steeds 5 buitenlanders van de 11 starters en ik zie het niet meteen gebeuren. Onderzoek wijst uit dat er een exodus is van onze minderjarige talenten, naar vooral Nederland, en dat dit in de meeste gevallen nadelig is voor ontwikkeling. Zelfs zonder rekening te houden met onze kleine bevolking staan we hoog gerangschikt en zien we veel potentieel verloren gaan. Lijkt er hard op dat Belgen (clubs) eigen kinderen haten. Vanuit het buitenland is er dan weer een grote instroom van volwassen spelers die zich in de kijker van scouts willen spelen. Belgische clubs geven hen volop kansen, ook in de CL/EL, terwijl er maar weinig plaats is voor Belgische starters. Je kan hetzelfde zien in Engeland maar de Engelse talenten zijn veel minder bereid om naar het buitenland te trekken (John Bostock, Eric Dier en het lijstje gaat niet heel lang worden). De competities die het veel beter aanpakken: Duitsland, Spanje, Frankrijk, ... en kijk eens naar het talent dat door deze landen wordt geproduceerd.

PS ik had ergens anders al eens geantwoord op kritiek van een traditionalist op de Pro League formule (zelf zet ik er ook vraagtekens bij maar het heeft zijn sterktes). Het vermoeden bestaat, door de keuze voor namen zoal play-off I, dat play-offs knock-out matchen betekent, zoals bv. in de NBA, en daarvan heeft de Pro League er weinig (Belgian EL play-offs voor het laatste EL ticket als we enkel eerste klasse beschouwen). Om het kort te houden keek ik enkel naar PO I. Vanuit het oogpunt dat dichter aanleunt bij een competitie- "purist" vind ik het beter dat je geen kampioen kan worden omdat je vooral betere resultaten boekte tegen de zwakkere teams (maar je ook tegen de sterkeren moet presteren).

Becoming champions because you were better at beating the sh1tters, even though you lost against the top teams, does happen in a league format.

The Pro League formula:

- regular season with 16 clubs and everybody plays everybody home/away
- top 6 clubs qualify for mini-league and face each other in another 5 home games + 5 away games

Those final 10 games are pure squeaky bum time and it's much much harder to win the league by beating on sh1tters. Applied to the PL you'd get rid of 4 sh1tters and lots of crap fixtures. In the final 10 games the likes of Chelsea, City, etc. can't hide and almost every game is a "six-pointer" to decide who will be champions or get into the CL/EL.

Ik heb het niet gecheckt dat titels in een league-format gewonnen worden door betere resultaten tegen de zwakkere teams maar die opinie heerste wel in de discussie erna en later in andere threads. De populariteit van de PL erbij betrekken heeft veel geholpen om discussie te generen (weinigen in het buitenland liggen wakker van de Pro League tenzij bv. in dit forum om risers te ontdekken in-game). Als je de Pro League formule uitlegt zou ik het ook in korte bulletpoints weergeven (zoals je gedaan hebt): algemene uitleg dan enkele punten per PO pot (tweede klasse erbij betrekken maakt het minder duidelijk/een lange post IMHO).

@thorgan lesar

Gewoon ter (recente) illustratie, typisch Belgisch:

Marvin Ogunjimi heeft sinds zijn vertrek bij OH Leuven in 2014 al heel wat opmerkelijke watertjes doorzwommen. Hij speelde in Noorwegen, Zuid-Korea, Thailand en Albanië en tekende deze zomer bij het Kazachse Okzhetpes. Nochtans was de ex-Rode Duivel liever naar België teruggekeerd.

"Ik heb met Belgische clubs gepraat, maar ze zeiden me: 'Ja, maar we weten niet of je fysiek wel in vorm bent.' Er zijn ploegen met zes of zeven spelers uit Bosnië of Servië. Dat zijn misschien goede spelers, maar waarom niet eens een kans geven aan een speler die zich al in België bewezen heeft?", doet de spits zijn beklag in La Dernière Heure.

"Geef hem een lager basisloon, maar hogere premies. Ik weet dat ik geen 20.000 euro moet vragen in België, maar ik weet dat ik de kwaliteiten heb om in eerste klasse te spelen. In België gaan ze er meteen vanuit dat ik 20.000 of 30.000 euro ga vragen. Neen, ik heb twee kinderen, ik offer liever wat op om bij hen te zijn dan ver weg in Azië te zitten. Het is niet met geld dat ik mijn dochtertje gelukkig zal maken, wel door bij haar te zijn."

Niet dat Ogunjimi een topspeler is, verre van, maar Belgische clubs moeten niet weten van Belgische spelers (of toch heel weinig). Moeten Belgen bedelen om in Belgie te kunnen spelen? Het vooroordeel dat je voor een mindere Belg, minder in de ogen van de club, meer moet betalen is nonsense. Het lijkt eerder dat clubs liever meer betalen voor een buitenlandse speler (dat hij beter is dan wat in je eigen jeugd rondloopt of een Belg van iets verder uit de buurt blijft dan nog de vraag). Trainers krijgen dezelfde sh1t op bord. Broos kon nog niet eens aan de slag bij (semi-)profclubs in 2e en wint dan met een stevig verzwakt Kameroen terwijl hij lof krijgt in Europa (7 +/-topspelers weigerden selectie). Dat niemand Mertens wou, zelfs een kleine club zoals OHL, lijkt eerder de "Franse" ziekte (focus op fysisch sterke, snelle spelers en iemand zoals Griezmann krijgt geen kans of moet veel geluk hebben). Belgie dat veel krachtige spelers van het buitenland haalt, vooral Afrika, lijdt aan dezelfde ziekte als Frankrijk.

Er bestaat een historische verklaring hiervoor. Vroeger speelde enkel een select groepje spelers in buitenlandse competities. Omdat enkel heel goede spelers naar Belgie (of een ander land) gehaald werden waren ze heel populair bij de fans en gezien als superieur aan de lokale spelers. Dit terwijl de armste ploegen de middelen niet hadden om de beste lokale spelers te houden of om ploeg aan te vullen met goede buitenlandse spelers (versterkt de perceptie van inferieure lokale spelers). De Belgische competitie was echter sterk met vooral Belgische spelers in de jaren 70-80 tot aan Bosman en de grote influx aan TV-gelden (Uefa coefficient plaatste ons in de top 3 of top 5 in "mindere" jaren) en ook de oude Rode Duivels worden onderschat, bv. WK1986 en 1990 waren sterke teams (o.m. omdat de eigen competitie aan de top van Europa meedraaide met weinig buitenlanders, bv. topspelers zoals Rensenbrink).

In Belgie leeft dat vooroordeel van de superieure buitenlandse speler sterk (ondanks het feit dat het Belgische voetbal in de laatste 20 jaar door een diep dal is gegaan met steeds meer buitenlanders en minder kansen voor lokale talenten). Typische Belgische bescheidenheid, gebrek aan geloof in eigen kunnen, ambitie,  "petit pays, petit esprit" maakt de situatie nog erger. De eigen jeugd, talenten, spelers, trainers, etc. hebben veel minder waarde voor Belgische clubs. Er is nood aan een grote mentaliteitsverandering; een beetje meer trots en zelfrespect zou al voor verbetering zorgen. #InYouthWeTrust, mooie woorden maar op het terrein zie ik weinig daden. Het is de eigen jeugd die meer te bieden heeft voor minder geld. Maak er een pak meer gebruik van. Het buitenland smaakt de Belgische speler wel en dan is het wel raar dat de Belgische clubs de Belgische talenten niet lusten. Buitenlandse competities gaan ook steeds meer Belgische kijkers trekken. Als Belgische clubs de band met de fans laten verwateren omdat ze weinig kansen geven aan lokale spelers dan geef je ze een extra duw in de rug. Lokale verankering, binding met de supporters is veel belangrijker dan clubs denken. Bewijs het op het veld ipv mooie praatjes en piggybacking het succes van de Belgen in het buitenland of de nationale ploeg.

Apropos, de lijst met Belgische spelers (die op zijn minst hier hün, word-filter haat hün voor een reden, jeugdontwikkeling gehad hebben) is veel indrukwekkender dan de lijst met buitenlandse spelers die een (korte) tijd in de Pro League speelden. KDB, Courtois, Carrasco, Benteke, Lukaku, Kompany, Tielemans, Nainggolan, Dembele, Alderweireld, Vertonghen, Vermaelen, Hazard, Origi, Fellaini, Witsel, Defour, Chadli, Mertens, ... Ja 't is de nationale ploeg vs. buitenlandse Pro League spelers, maar het maakt duidelijk waar Belgische clubs te weinig aandacht aan besteden/waar ze betere kansen voor moeten creeren. Velen waren jong toen ze vertrokken. Cruijff wou Nederlanders tot hün 23e bij Ajax. In Belgie zijn ze op hün 16e al moeilijk te houden.

Ouwe zakken hebben het voor het zeggen in Belgische clubs. De "visie" is oerconservatief. Doorversluizen van buitenlandse middelmaat is zelfs geen visie voor het Belgische voetbal. Wat je op het veld ziet wordt eerst beslist in vergaderzalen. In bv. Monaco tonen ze meer durf, introduceerden ze een vooruitziende visie en worden de juiste mensen aangesteld. Jonge talenten krijgen het vertrouwen. #InYouthWeTrust zijn daden en geen loze woorden. Dat vertaalt zich in resultaten. Zolang ouwe zakken aan de macht blijven in Belgie verwacht ik weinig verandering.

@thorgan lesar

28 minutes ago, thorgan lesar said:

Allemaal interessant, hoor. Maar zoooooveeeel tekst :)

@1000dB

Je hebt er zelf om gevraagd. TBF ik kan beter mijn eigen raad opvolgen, less is more.

25 minutes ago, thorgan lesar said:

Nu, Ogunjimi is zowel voor 1A als 1B te min.

@1000dB

Heb Ogunjimi in eeuwen niet meer gezien/gehoord todat zijn klaag-interview verscheen. Doet er weinig toe, hij was gewoonweg de aanleiding en er zijn genoeg andere voorbeelden. In een eerdere post haalde ik al eens Anderlecht's jeugdploegen aan die zoveel wonnen maar waarvan te weinig talenten doorstromen, bv. Svilar (vergelijking met Donnarumma gemaakt). Soccerway opstellingen toont de nationaliteit en daar zie je bitter weinig Belgische vlaggen als 2 Belgische ploegen tegen elkaar spelen. Zoals ik zei, loze woorden, bitter weinig daden.

13 minutes ago, thorgan lesar said:

Wat is OP ? 

@1000dB

Opening Post, de eerste post in de thread.

4 minutes ago, thorgan lesar said:

Was niet gemeend bedoeld, hé. Ik ga er op antwoorden als ik tijd heb, maar dat was niet verkeerd bedoeld.

No worries, ik ben niet van porselein en ik wordt niet kwaad van meningen op het internet. Je mag zeker van mening verschillen. Als het nog eens diplomatisch verwoord moet worden hebben we een pak meer woorden nodig. Dan liever kort en direct.

7 minutes ago, 1000dB said:

No worries, ik ben niet van porselein en ik wordt niet kwaad van meningen op het internet. Je mag zeker van mening verschillen. Als het nog eens diplomatisch verwoord moet worden hebben we een pak meer woorden nodig. Dan liever kort en direct.

Ik volg je wel hoor grotendeels qua mening.

Btw, ik ben bezig met "young talents to watch", maar kan je daar ook een onderscheid maken ? In mijn komen er 46 spelertjes in aanmerking. Om een voorbeeld te stellen: Sander Berge (KRC Genk) en Amine Benchaib (Lokeren OV). Die 2 zouden in een verschillende lijst kunnen zitten. Berge heeft sinds Ndidi vertrok, zijn plaats overgenomen en zijn leeftijd is 19 en Benchaib komt in het elftal van Lokeren dit seizoen en is 17. Hoe zou jij dat doen ?

1 minute ago, thorgan lesar said:

Ik volg je wel hoor grotendeels qua mening.

Btw, ik ben bezig met "young talents to watch", maar kan je daar ook een onderscheid maken ? In mijn komen er 46 spelertjes in aanmerking. Om een voorbeeld te stellen: Sander Berge (KRC Genk) en Amine Benchaib (Lokeren OV). Die 2 zouden in een verschillende lijst kunnen zitten. Berge heeft sinds Ndidi vertrok, zijn plaats overgenomen en zijn leeftijd is 19 en Benchaib komt in het elftal van Lokeren dit seizoen en is 17. Hoe zou jij dat doen ?

Beiden zijn young players. De focus ligt daar in-game en ik zou ze op een meer prominente plaats/bovenaan plaatsen. Of gewoon minder oudere spelers en het accent leggen op de jongeren. Doe wat jij het beste vindt. Unearthing hidden gems is sowieso iets wat iedereen aanspreekt (waarbij leeftijd een mindere rol speelt en eerder value for money van spelers die in competitieve werelden nog niet zijn opgekocht).

4 minutes ago, 1000dB said:

Het is gewoon de eerste post in de thread die je hebt gestart. Als je later zaken wil toevoegen aan je eerste post (OP) dan druk je gewoon edit (bv. links toevoegen, updates van topschutters-stand, enzovoort).

Maar hoe kan dat dan dat als je op een link drukt, niet naar de pagina gaat, maar rechtstreeks naar de post die je bedoeld ?

8 minutes ago, 1000dB said:

Het is gewoon de eerste post in de thread die je hebt gestart. Als je later zaken wil toevoegen aan je eerste post (OP) dan druk je gewoon edit (bv. links toevoegen, updates van topschutters-stand, enzovoort).

+ Op de topic "Wordwide Risers" moet je maar klikken op een naam van een club of op een naam van iets anders en je komt daar ook op. Hoe ?

Rechtsbovenaan jouw post is een driehoek-symbool "share this post". Daarvan kan ik deze link kopieren:

http://forum.soccermanager.com/topic/161192-cooperation/?do=findComment&comment=3184128

Nu type ik "Jouw post" - dan sleep ik over deze twee woorden met mijn muis opdat ik er een link aan kan koppelen - links bovenaan de post die je schrijft, naast vet vetgedrukt, cursief, ... zie je een schakel symbool, klik erop en kopieer de link ernaar die je aan deze woorden wil koppelen.

• 2 weeks later...

@1000dB: bedankt voor de vele likes tot dusver. Wanneer mijn voorspelling over de eindstand gedaan is, ga ik mss al beginnen met de nieuwe talenten die de Belgische competitie betreden volgend jaar. Het kunnen zowel gewoon jeugdspelers zijn ofwel buitenlandse talenten uit het buitenland. De uitslagen worden in het weekend gegeven.  Als je nog een idee hebt...  .

Btw, hoe zie jij dat om de Topschutterstand/Assistenstand/.. bij te houden ?

@thorgan lesar na elke 10 likes zijn ze opgebruikt en moet ik een dag wachten om meer posts te liken. Je posts zijn het zeker waard om tenminste geliket te worden (en ik zie dat je er werk van gemaakt hebt). Wanneer je voorspelling afgerond is lees ik ze in één keer door maar wat ik er al van gelezen heb is goed zoals de rest van de thread (gewoon een kwestie van persoonlijke smaak maar ik hou ervan om in één keer een volledig overzicht te krijgen plus nu loopt je voorspelling ononderbroken door).

https://www.whoscored.com/Teams/240/Show/Belgium-Anderlecht

Ik verwacht niet meteen dat whoscored volgend seizoen Pro League ratings zal toevoegen naast de CL/EL ratings van BE clubs. Een top 10 ofzo van de beste (jonge) spelers is dan een extra aantrekkelijke troef voor je thread (vooral op dit forum). Cfr. deze thread:

http://forum.soccermanager.com/topic/158669-brazil-serie-a-–-whoscored-ratings-of-u21-players/?page=1

Topschutterstand/Assistenstand zou gewoon een screencap van bv. soccerway kunnen zijn. Geen probleem om 't te posten maar zoals ik al zei volg ik de Pro League niet van dichtbij en de "plicht" om deze standen te posten gaat dan vlug vervelen (plus ik twijfel dat er interesse is om elke week een post met update van deze standen te lezen en dan heeft het weinig zin). Als je zo'n posts toevoegt dan krijg je vlug veel clutter in je thread en wordt het moeilijker om interessante posts terug te vinden. Is het echt niet beter om een soccerway link/screencap in je OP op te nemen? Dan heb je alle nuttige info in 1 plaats. Ik blijf er een voorstander van.

BTW in je OP heb ik de post met het format van de Pro League niet gezien (makkelijker om terug te vinden als je 'm daar linkt).

• 2 weeks later...
On ‎25‎/‎07‎/‎2017 at 9:43 PM, 1000dB said:

@thorgan lesar na elke 10 likes zijn ze opgebruikt en moet ik een dag wachten om meer posts te liken. Je posts zijn het zeker waard om tenminste geliket te worden (en ik zie dat je er werk van gemaakt hebt). Wanneer je voorspelling afgerond is lees ik ze in één keer door maar wat ik er al van gelezen heb is goed zoals de rest van de thread (gewoon een kwestie van persoonlijke smaak maar ik hou ervan om in één keer een volledig overzicht te krijgen plus nu loopt je voorspelling ononderbroken door).

https://www.whoscored.com/Teams/240/Show/Belgium-Anderlecht

Ik verwacht niet meteen dat whoscored volgend seizoen Pro League ratings zal toevoegen naast de CL/EL ratings van BE clubs. Een top 10 ofzo van de beste (jonge) spelers is dan een extra aantrekkelijke troef voor je thread (vooral op dit forum). Cfr. deze thread:

http://forum.soccermanager.com/topic/158669-brazil-serie-a-–-whoscored-ratings-of-u21-players/?page=1

Topschutterstand/Assistenstand zou gewoon een screencap van bv. soccerway kunnen zijn. Geen probleem om 't te posten maar zoals ik al zei volg ik de Pro League niet van dichtbij en de "plicht" om deze standen te posten gaat dan vlug vervelen (plus ik twijfel dat er interesse is om elke week een post met update van deze standen te lezen en dan heeft het weinig zin). Als je zo'n posts toevoegt dan krijg je vlug veel clutter in je thread en wordt het moeilijker om interessante posts terug te vinden. Is het echt niet beter om een soccerway link/screencap in je OP op te nemen? Dan heb je alle nuttige info in 1 plaats. Ik blijf er een voorstander van.

BTW in je OP heb ik de post met het format van de Pro League niet gezien (makkelijker om terug te vinden als je 'm daar linkt).

Hoe heb jij die opstellingen op het topic gekregen ? Ik vermoed via printscreen, maar het lukt niet bij mij om te plakken en het zo door te sturen.